De eerste week in Oostenrijk.

19 mei 2017 - Graz, Oostenrijk

Hoi, leuk dat je mijn reisblog leest. ik zit nu (of zat) in Graz, Oostenrijk. Okee, misschien niet IN Graz, maar er vlak bij. Ik loop stage/werk bij het bedrijf Gartenbau Wallner. Het is een rozen en gerbera kwekerij. ik heb er nu op dit moment al bijna 3 weken stage gelopen. Waarom het zo lang duurde voordat ik deze blog maakte??

Daar is dit het perfecte voorbeeld van, dus als je 15 minuutjes tijd heb, zal ik het zeker even kijken: https://www.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU. je kan de ondertiteling aanzetten om het meer te kunnen begrijpen.

maar goed, de eerste week:

Op 28 April 2017 ging het eindelijk van start, de stage van klas 2. Ik ging voor het eerst in mijn leven EN gelijk alleen met het vliegtuig naar Oostenrijk. Ik ging via Schiphol naar Wenen (Vienna) en via Wenen ging ik met een Flixbus naar Graz toe. De gehele reis ging gelukkig goed. Om ongeveer half acht s'avonds kwam ik aan bij de busstation waar ik uit moest stappen, daar werd ik opgehaald door Stefan en Michel en met z'n drieën gingen we in een restaurantje iets eten, ze spreken allebei Nederlands dus dat was/ is heel fijn, alleen niet heel goed voor mijn Duits.

Het eerste weekend in Oostenrijk van de verschrikkelijkste weekend van mijn leven ( denk ik), ik kwam erachter dat alleen ergens in een ander land helemaal niet zo leuk was. Ik voelde me echt verschrikkelijk. later in de ochtend ging ik ( zoals afgesproken) naar Gartenbau Wallner toe om een rondleiding te krijgen. helaas had Stefan geen tijd dus moest ik zelf maar even door de kas(sen) heenlopen. Ik heb daarna nog boodschappen gedaan bij de Lidl in de buurt, ik dacht dat de Lidl goed in de beurt zat van het bedrijf, maar het was 15 minuten lopen vanaf mijn huisje. Dat lijkt op zich niet heel ver. behalve als je met twee gigantische zware tassen loopt te sjouwen. Ik was de rest van de dag alleen maar aan het lezen ( ja ik heb boeken meegenomen) en geslapen, want voor andere dingen had ik de energie gewoon niet. Zondag was een iets betere dag. Ik had geprobeerd om naar de stad toe te wandelen. Ik kwam er dus ook nog achter dat je ongeveer 54 minuten moet lopen voordat je in het centrum van Graz zit. Dat vond ik dus te lang en ben ik naar huis gegaan.

Op maandag 1 mei was mijn eerste werk/stage dag. Het was maar een halve dag doordat het eigenlijk een feestdag was, het was de (Oostenrijkse) dag van de arbeid, dus eigenlijk had iedereen vrij moeten/ mogen zijn. maar goed, ik heb de eerste dag achter de rozenmachine gestaan (foto komt later). Ik heb daar de bosjes rozen die in de bak/mand vielen op een lopende band moeten leggen. Ondertussen dat ik ze op de lopende band lag, heb ik ze moeten nakijken op kleur en kwaliteit.

Op Dinsdag heb ik rozen moeten pluizen. Dat betekend dat er knoppen rondom de koppen van de roos groeit (moeilijk uit te leggen, zie foto). dat moet je weghalen, dus dat heb ik moeten doen tot ongeveer 16.00 uur.

Woensdag heb ik voor het eerst bij de Gerbera's gewerkt. Het waren de mini-gerbera's die Gartenbau Wallner teelt, hij teelt ook de gewone/grotere soort, maar daar kom ik later op terug.

Donderdag heb ik weer moeten Pluizen.

Op Vrijdag heb ik weer in de Gerbra's gewerkt.

Op zaterdag ben ik naar het winkel centrum Murpark gegaan ( op de fiets). Het is een best wel groot winkelcentrum dicht bij de Porsche dealer. Wat mij inderdaad is opgevallen is dat je in Graz extreem veel Porsches ziet rijden, van groot tot klein, van nieuw tot oud ect. Voor een auto-fan als ik is het helemaal fantastisch :).

Op Zondag heb ik vrij weinig nuttigs gedaan (zie filmpje Youtube).

Dit was mijn eerst week stage bij Wallner. Ik heb enorm veel geleerd. ook al is het wel veel tuinbouw/horti gericht. Maar als het goed is ga ik af en toe ook op kantoor werken.

Tot morgen, dat schrijf ik (hopelijk) de tweede week van de stage.

Groetjes Esther.

1. Nathalie Bakker:
    19 mei 2017
    Leuk verhaal es ! Wel jammer dat alles zover zit en jammer dat t Porsche auto's zijn ipv mini's
    Tot snel
  2. Frans:
    19 mei 2017
    Een goed begin is het halve werk! Gaat vast de goede kant op. Best nog wat herkenbaar dingen gezien / gehoord in de TEDtalk.... Morgen dus weer een? En voeg nog Annemieke en Linda toe aan je Blog, vinden ze leuk.